Основні досягнення у водній сфері (станом на 01.10.2019)

опубліковано 04.10.2019 16:15

1. Апроксимація законодавства ЄС сфері водної політики

Здійснено апроксимацію законодавства ЄС у сфері водної політики та закріплено у Водному кодексі України та інших законодавчих та нормативно-правових актах інтегровані підходи в управлінні водними ресурсами за басейновим принципом.

Прийнято 3 Закони України, 8 постанов Кабінету Міністрів України,10 наказів Міністерства екології та природних ресурсів України.

 

2. Трансформація водогосподарської галузі

Здійснено трансформацію водогосподарської галузі для інституційного посилення суб’єктів управління річковими басейнами.

У 8 районах річкових басейнів утворено 12 басейнових управлінь водних ресурсів, 14 регіональних офісів водних ресурсів та Міжрегіональний офіс захисних масивів дніпровських водосховищ.

Цим забезпечено принципи інтегрованого управління водними ресурсами, які поєднують у собі різні складові: природоохоронну, соціальну, економічну та дають можливість урівноважити вимоги різних галузей економіки до використання водних ресурсів.

 

3. Впровадження державного моніторингу вод

Розпочато зміну існуючої системи моніторингу поверхневих водних масивів на нову, здатну забезпечувати сучасну діагностику стану водних масивів за європейськими стандартами.

Оптимізовано кількість суб’єктів моніторингу вод з 11 до 5, вдвічі розширено кількість досліджуваних показників. Введено нові досліджувальні показники – гідроморфологічні, гідробіологічні, пріоритетні та специфічні для визначення хімічного стану вод (близько 90 показників), збільшено кількість об’єктів моніторингу вод (масиви поверхневих вод та підземних вод, морські води).

3 басейнові лабораторії, які знаходяться у басейнах  річок Дону (суббасейн Сіверського-Дінця), Дніпра та Дністра будуть здійснювати зазначені дослідження. Наразі  виконуються роботи з модернізації приміщень лабораторій відповідно до ISO-стандартів та оснащення сучасним лабораторним обладнанням. Стан готовності лабораторій становить 50%.

В усіх районах річкових басейнів проведено делініацію поверхневих водних масивів, проводиться оцінка антропогенних впливів.

Крім того, забезпечено інформаційний менеджмент у сфері якості вод. Розроблено відкриті веб-ресурси для висвітлення інформації щодо якості вод (веб-система «Моніторинг та екологічна оцінка водних ресурсів України», інтерактивна карта забрудненості річок України «Чиста вода», опубліковано набори відкритих даних).

 

4. Створення електронного державного водного кадастру

Для забезпечення вільного доступу громадян до інформації про водні об’єкти України Держводагентством здійснюється ведення геопорталу «Водні ресурси України», який містить всебічну інформацію щодо державного водного кадастру – обліку поверхневих водних об’єктів ( http://geoportal.davr.gov.ua:81).

З метою управління цими процесами, ведеться державний облік водокористування (кількість забраної, використаної, втраченої, переданої іншим водокористувачам води, а також стічної води та забруднюючих речовин, скинутих у водні об’єкти). Облік здійснюється у розрізі водокористувачів, галузей економіки, адміністративного та басейнового поділу.

Геопортал було розроблено у рамках реалізації проекту APENA з урахуванням вимог директив ЄС. Забезпечено візуалізацію водних об’єктів України відповідно до критеріїв Водної Рамкової Директиви ЄС, зокрема, річок довжиною від 10 км та озер площею водного дзеркала більше 0,5 км2.

 

5. Запровадження дозволу на спеціальне водокористування в електронному вигляді.

Запровадження  даної електронної послуги дозволило бізнесу без зайвих бюрократичних процедур, самостійно, не витрачаючи часу, отримувати дозвіл online.

Електронна послуга дозволяє реалізовувати право на громадський контроль за діяльністю суб’єктів господарювання та органів виконавчої влади, мінімізує корупційні ризики шляхом публічності та прозорості усіх етапів процедури.

Крім цього, функціонує відкритий реєстр виданих та анульованих дозволів.

 

6. Впровадження ЕСКО-контрактів.

На сьогоднішній день реалізуються 4 ЕСКО-контракти загальним обсягом інвестицій 33,4 млн. гривень.

Розрахункова економія коштів на оплату електроенергії насосними станціями після завершення дії ЕСКО-контрактів складе близько 20%, що значно зекономить бюджетні кошти.

За допомогою ЕСКО-контрактів проводяться енергозберігаючі заходи, оновлюється насосно-силове обладнання.