ПРОТОКОЛ
Засідання Басейнової ради річки Тиси
м. Ужгород
12 травня 2021 року № 4
Дата проведення: 12 травня 2021 р.
Місце проведення: Закарпатська область, м. Ужгород, Слов’янська набережна, 5.
Час проведення: з 13.00 по 15.10.
ГОЛОВУВАВ: Шпонтак Ю. – Голова Басейнової ради річки Тиси.
ПРИСУТНІ: 10 членів Басейнової ради, 14 – запрошених.
Усього 24 особи (перелік додається).
Порядок денний засідання:
Порядок денний засідання:
1. Проблема засмічення річкового басейну Тиси твердими побутовими відходами та шляхи її вирішення (доповідач - Дьолог Василь – начальник відділу ведення кадастру та моніторингу вод, водних відносин та басейнової взаємодії БУВР Тиси, співдоповідачі – начальники міжрайонних управлінь водного господарства).
2. Реконструкція магістральних каналів Верке та Сипа Берегівської меліоративної системи (доповідач - Сеневич Богдан – інженер - проєктувальник; співдоповідач - Скраль Петро – начальник Берегівського міжрайонного управління водного господарства).
3. Різне.
СЛУХАЛИ:
Шпонтак Юрій – голова Басейнової ради річки Тиси, привітав присутніх членів Басейнової ради річки Тиси, представників влади та водогосподарських організацій області, водокористувачів, науковців, громадськість. Повідомив, що на засіданні присутні 10 членів Басейнової ради, з 13. Троє членів Басейнової ради з поважних причин не змогли прийняти участь у засіданні. Відповідно до Положення про Басейнову ради річки Тиса, засідання є легітимним, якщо на ньому присутні більше половини членів.
ВИСТУПИЛИ:
Шпонтак Ю. повідомив, що питання твердих побутових відходів вже давно є гострою проблемою для всього Закарпаття.
-
Проблема засмічення річкового басейну Тиси твердими побутовими відходами та шляхи її вирішення.
СЛУХАЛИ: Дьолог Василь – начальник відділу ведення кадастру та моніторингу вод, водних відносин та басейнової взаємодії БУВР Тиси.
Основними причинами засмічення транскордонної р. Тиси та інших водотоків Закарпаття є відсутність дієвого механізму та інфраструктури збору, переробки, утилізації побутових відходів, особливо в гірських населених пунктах, що є наслідком засмічення русел і заплав річок твердими побутовими відходами.
Протягом червня та липня 2020 року фахівці МУВГ та БУВР Тиси проводилися роботи щодо обстеження річок області, за результатами обстежень було виявлено 7 сміттєвих заторів, а також 29 несанкціонованих сміттєзвалищ.
За результатами 2020 року, спільними зусиллями ДСНС України у Закарпатській області, ЕКО інспекцією, органів місцевої влади, МУВГ та інших, вдалося ліквідувати 38 несанкціонованих сміттєзвалищ та 12 заторів на річках області.
Але навіть після такої великої роботи, проробленої у 2020 році питання засмічення річок області залишається актуальним і на сьогодні.
В цьому ми переконалися вже на початку 2021 року, коли наші МУВГ знову приступили до обстеження річок області.
Таким чином, з початку 2021 року виявлено 29 несанкціонованих сміттєзвалищ та 8 сміттєвих заторів. (Для ліквідації 6 заторів БУВР Тиси провело орієнтовний розрахунок вартості робіт, що складає близько 610,0 тис. грн., з урахуванням проектних робіт. Дані пропозиції були надані облдержадміністрації для визначення відповідного фінансування.)
Крім цього, у квітня поточного року за ініціативи облдержадміністрації було проведено спільне виїзне засідання робочої групи, щодо обстеження русла р. Боржава в урочищі «Атак». При обстеженні зафіксовано біля 10 невеликих заторів, які утворилися у зв’язку із падінням сухої деревини в русло р. Боржава, що призводить до затримання та накопичення побутового сміття.
Для недопущення потрапляння сміття в р. Тиса під час розчистки заторів на р. Боржава в урочищі «Атак», спільними зусиллями Берегівського лісгоспу та працівників Берегівського МУВГ проведені роботи щодо встановлення перегороджувальних конструкцій (тимчасових решіток) поперек русла р.Боржава в с. Квасово, Берегівського району, дані конструкції призначені для затримання сміття, що буде транспортуватися вниз по течії, у зв’язку із розчисткою сміттєвих заторів в ур. «Атак».
Одночасно на загальнодержавному рівні, ефективними методами попередження засмічення вод може стати:
-
збільшення штрафних санкцій, які накладаються, як на фізичних так і на юридичних осіб шляхом внесення змін до адміністративного Кодексу (статті 59) в частині збільшення штрафних санкцій від 50 до 100 – неоподатковуваних мінімумів доходів громадян – на фізичних осіб і від 100 до 200 – на юридичних осіб;
-
впровадження механізму включення у вартість товару коштів за переробку використаної тари та компенсації коштів споживачам за її повернення;
-
обмеження виробництва пластику, який не підлягає вторинній переробці.
І основне це будівництво заводів із сортування та переробки твердих побутових відходів.
Заходи щодо організації процесів збору, сортування сміття та утилізації твердих побутових відходів мають стати пріоритетними для впровадження у населених пунктах Закарпатської області.
ВИСТУПИЛИ:
Манівчук В. – наголосив, що до процесу збору та сортування сміття треба залучити місцеві органи влади.
Суран В. – повідомив, що на сьогодні на території Полянської сільської об’єднаної територіальної громади планується будівництво сміттєпереробного заводу, який зможе запрацювати вже через 2 роки (є дозвіл на виконання проєктних робіт, договір співпраці та ін.).
2. Реконструкція магістральних каналів Верке та Сипа Берегівської меліоративної системи.
Шпонтак Ю. надав слово для доповіді Сеневич Богдану.
СЛУХАЛИ: Сеневич Богдан – інженер – проєктувальник.
Берегівська меліоративна система створювалась в період 1888-1892 роках минулого століття, як єдина система в сучасному вигляді на українсько-угорських територіях. На сьогодні практично всі елементи системи морально та фізично застарілі, канали значно замулені та зарослі, незадовільний санітарно-екологічнтий стан, особливо в межах населених пунктів, пропускна здатність каналу Верке складає в середньому 20% від проектної, що не дозволяє забезпечити необхідне обводнення мережі каналів системи як на українській, так і угорській територіях.
Метою проекту є проведення комплексних робіт з реконструкції споруд магістральних каналів Верке і Сипа, шляхом розчистки від намулу з одночасним його поглибленням до проектних відміток та підвищення пропускної здатності каналів, покращення водно-фізичних властивостей грунтів та недопущення підтоплення прилеглої території Берегівської й Великобийганської територіальних громад, Берегівського району, Закарпатської області.
Згідно технічного завдання на проектування, проектом передбачається:
-
Ремонт греблі на р. Боржава, біля с. Боржава, Берегівського району (заміна щитів, обладнання та інше).
-
Реконструкція шлюза-регулятора (1892 р.) в правобережній дамбі на р. Боржава (заміна щитів, підйомників, обладнання та інше).
-
Заходи на магістральному каналі Верке (протяжність каналу 36,6 км), передбачають: розчистку каналу від намулу на 3 (трьох) ділянка, зокрема:
-
L=15,140 км. (ПК 0+00 – ПК 151+40). Від гирла – канал В.Сернянський до газорозподільної станції ГРС «Берегове»;
-
L=9,060 км. (ПК 151+40 – ПК 242+00). Від газорозподільної станції ГРС «Берегове» до «Мочолівського мосту»;
-
L=12,400км. (ПК 242+00 – ПК 366+00). Від «Мочолівського мосту» до шлюза – регулятора на р. Боржава.
-
Влаштування підпірної споруди на каналі Верке – шлюз-регулятор (із напором 2,5 м) на ПК 334+45 ( с. Боржава), нище по течії від водозабірного вузла зʼєднувального каналу МК Сипа (траса закритого типу) на 55 м.
-
Водозабірний вузел з’єднувального каналу МК Сипа (траса закритого типу) запроектований на лівому березі МК Верке ПК 335+00 (с. Боржава).
-
Заходи на магістральному каналі Сипа передбачають:розчистка каналу від намулу довжиною 14,25 км. Крім того, проведення ремонтних робіт існуючих трубчатих переїздів на магістральному каналі Сипа в кількості 4 шт, а також демонтаж зруйнованих або аварійних існуючих трубчатих переїздів на магістральному каналі Сипа в кількості 13 шт., із влаштуванням нових..
-
Для ефективного використання каналів Верке і Сипа, проектом передбачено будівництво зʼєднувального каналу – закритої траси каналу Сипа довжиною 310 м, у вигляді прямокутного типу розміром 1,5 х 2,0 м. Для ефективної експлуатації, проведення оглядових, ремонтних та інших робіт, залізобетонний вхідний та вихідний оголовоки обладнані затвором ПС 150-300.
-
Влаштування автоматизованих водомірних вузлів на каналах (4 шт).
-
Місця складування намулу узгоджено з місцевими органами влади. Вибрано 8 ділянок та затверджено комісійно (максимальна дальність перевезення грунту складає до 5км).
-
Крім того, особливу увагу потрібно звернути на зрізку наявних дерев, для доступу техніки для виконання робіт з розчистки каналів Верке і Сипа. Оскільки обстеження каналів показало, що обсяг деревини є значний, тому його треба завчасно організовувати до початку будівельних робіт.
ВИСТУПИЛИ:
Галайда Й. – З якої ділянки в першу чергу розпочнеться розчистка каналу?
Сеневич Б. – згідно проєкту розчистка планується, як це передбачено проєктом від шлюза – до м. Берегове.
3. Різне.
СЛУХАЛИ: Шпонтак Ю.– Голова Басейнової ради.
Шпонтак Ю. – проінформував, щодо можливої передачі цілісних майнових комплексів Держводагентства до Держрибагентства. Згідно проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про передачу цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій до сфери управління Державного агентства рибного господарства» передбачається передати цілісні майнові комплекси державних підприємств, установ та організацій із сфери управління Державного агентства водних ресурсів до сфери управління Державного агентства рибного господарства, яке є структурним підрозділом Мінагрополітики.
Враховуючи зазначене, необхідно звернутися до Прем’єр-міністра України, Голови Держводагентства щодо перегляду доцільності прийняття такого важливого рішення, яке має вплив на національну безпеку і потребує ухвалення лише після широкого обговорення з усіма зацікавленими сторонами.
ВИСТУПИЛИ:
Суран В. – рішення щодо передачі цілісних майнових комплексів від Держводагентства до Держрибагентства є передчасним і потребує більш детального вивчення та обговорення.
Чундак С. – наголосив, що така реорганізація може призвести до ускладнення експлуатації об’єктів водної інфраструктури, хаосу в роботі водогосподарських організацій.
Шпонтак Ю. – подякував за плідну співпрацю і за участь в засіданні. Підготувати і врахувати всі рішення і пропозиції.
Рішення Басейнової ради:
1. Заходи щодо організації процесів збору, сортування сміття та утилізації твердих побутових відходів мають стати пріоритетними для впровадження у населених пунктах Закарпатської області. Органи місцевої влади та новостворені територіальні громади на місцях повинні організовувати централізоване збирання сміття, контролювати несанкціоновані сміттєзвалища якщо такі є, а також нести відповідальність у разі бездіяльності.
2. Підтримати проєктні рішення з реконструкції магістральних каналів Верке та Сипа.
3. Підтримати звернення Басейнової ради річки Тиси до Прем’єр-міністра України, Голови Держводагентства щодо проєкту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про передачу цілісних майнових комплексів державних підприємств, установ та організацій до сфери управління Державного агентства рибного господарства»
«ЗА» - 10.
«ПРОТИ» - немає.
«УТРИМАЛИСЬ» - немає.
Секретар
Басейнової ради річки Тиси Леся Жоффчак