Проект наказу Міністерства екології та природних ресурсів України «Про затвердження Порядку організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель»

опубліковано 26.04.2019 09:18

Повідомлення про оприлюднення проекту наказу Міністерства екології та природних ресурсів України Проект наказу Міністерства екології та природних ресурсів України  «Про затвердження Порядку організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель». Пропозиції та зауваження до проекту надавати протягом місяця з дня його оприлюднення на офіційному веб-сайті Державного агентства водних ресурсів України за адресою Держводагентства: 01004, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 8; e-mail: davr@davr.gov.ua
 
Аналіз регуляторного впливу
проекту наказу Міністерства екології та природних ресурсів України
«Про затвердження Порядку організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель»
 
 
1. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання господарських відносин.
 
Опис проблеми:
Пунктом 2 доручення Кабінету Міністрів України від 11.02.2015
№ 5380/15/1-12 визначено, що центральні органи виконавчої влади зобов’язані вжити заходів для приведення нормативно-правових актів у відповідність з Конституцією та законодавством України.
Абзацом третім пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України
від 28.12.1992 № 731 «Про затвердження Положення про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» визначено, що міністерства, інші органи виконавчої влади забезпечують постійний перегляд виданих нормативно-правових актів з метою приведення їх у відповідність з Конституцією та законами України, іншими актами законодавства, Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколами до неї, міжнародними договорами України, згоду на обов’язковість яких надано Верховною Радою України, та aquis ЄС,
а також з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
Проект акта відповідає постанові Кабінету Міністрів України від 30.03.1998 № 391 «Про затвердження Положення про державну систему моніторингу довкілля», за якою Держводагентство здійснює моніторинг зрошуваних та осушуваних земель. Відповідно до зазначеної постанови проектом акту внормовано порядок проведення моніторингу меліорованих земель щодо глибини залягання та мінералізації ґрунтових вод, ступеню засоленості та солонцюватості ґрунтів та упорядкована відповідна звітність.
 
2. Обґрунтування необхідності державного регулювання та неможливості розв’язання проблеми за допомогою чинного регулювання.
Існуюча інструкція з організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель, яка затверджена наказом Державного комітету України по водному господарству від 16.04.2008 №108 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16 липня 2008 р. за № 656/15347, не відповідає сучасному законодавству та постанові Кабінету Міністрів України від 30.03.1998 № 391 «Про затвердження Положення про державну систему моніторингу довкілля» в частині суб’єктів, які здійснюють моніторинг зрошуваних та осушуваних земель.
У зв’язку з оптимізацією структури підпорядкованих організацій Держводагентству питання організації та реалізації моніторингу меліорованих земель належить до компетенції басейнових та регіональних управлінь водних ресурсів.   
 Оскільки за Держводагентством, як за суб’єктом державної системи моніторингу довкілля закріплено здійснення моніторингу меліорованих земель. 
Ураховуючи вищезазначене, розроблено наказ Міністерства екології та природних ресурсів України «Про затвердження Порядку організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель».
 
Цілі державного регулювання.
Основною ціллю розроблення проекту наказу є приведення власних нормативно-правових актів у сфері розвитку водного господарства і меліорації земель у відповідність до чинного законодавства.
Для досягнення цієї цілі проектом наказу передбачається визнати таким, що втратив чинність наказ, яким затверджено інструкцію з організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель.
 
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей.
Під час розробки наказу Міністерства екології та природних ресурсів України «Про затвердження Порядку організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель» враховано такі альтернативні способи:
 
Альтернатива 1. Залишення без змін існуючого регуляторного акту.
Неприйняття вказаного регуляторного акта призведе до невизначеності та неефективної організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель.
Таким чином, запровадження такої альтернативи є недоцільним.
 
Альтернатива 2. Прийняття нормативного акта та проведення державної реєстрації даного акта відповідно до чинного законодавства.
Розробка наказу Міністерства екології та природних ресурсів України «Про затвердження Порядку організації та здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель» відповідає потребам розв’язання визначеної проблеми у цілому та принципам державної регуляторної політики.
Затвердження цього регуляторного акта забезпечить досягнення визначених цілей, починаючи з дня його прийняття, та забезпечить дотримуватись вимог чинного природоохоронного законодавства.
 
4. Механізми та заходи, що пропонуються для розв’язання проблеми.
Механізм дії регуляторного акта.
Механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми, є визнання таким, що втратив чинність наказ, яким затверджена інструкція з організації та здійснення моніторингу зрошуваних  та осушуваних земель, яка затверджена наказом Державного комітету України по водному господарству від 16.04.2008 №108 та зареєстрована в Міністерстві юстиції України 16 липня 2008 р. за № 656/15347, що надасть можливість привести власні нормативно-правові акти у відповідність до нормативно-правових актів Кабінету Міністрів України.
Ступінь ефективності акта є високим, оскільки встановлюється процедура врегулювання питання забезпечення на державному рівні моніторингу стану зрошуваних та осушуваних земель, що сприятиме досягненню поставлених цілей державного регулювання.
Цей регуляторний акт містить норми, які спрямовані на приведення його у відповідність до чинного законодавства.
Організаційні заходи для впровадження регулювання.
Для впровадження цього регуляторного акта необхідно здійснити такі організаційні заходи:
1. Провести погодження проекту регуляторного акта з заінтересованими центральними органами виконавчої влади та зареєструвати його в установленому порядку в Мін’юсті.
2. Забезпечити інформування громадськості про вимоги регуляторного акта шляхом його оприлюднення в засобах масової інформації та мережі Інтернет - на офіційному веб-сайті Міністерства екології та природних ресурсів та Державного агентства водних ресурсів України.
 
5. Можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта.
Видання та державна реєстрація зазначеного проекту регуляторного акта є способом приведення власних нормативно-правових актів у відповідність із нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.
Оцінка зовнішніх факторів не передбачає негативного впливу на виконання регуляторного акта.
Впровадження вимог цього регуляторного акта державними органами не потребує додаткових витрат з бюджету, оскільки здійснюватиметься в межах повноважень цих органів.
 
6. Очікувані результати від прийняття регуляторного акта. Аналіз вигод та витрат.
 
Сфери впливу
Вигоди
Витрати
Інтереси держави
Приведення нормативно-правового акта у відповідність до вимог чинного природоохоронного законодавства.
Зменшення скарг суб’єктів господарювання щодо стану зрошуваних та осушуваних земель.
Підвищення ефективності державного врегулювання питання забезпечення моніторингу стану зрошуваних та осушуваних земель
Витрати відсутні
Інтереси суб’єктів господарювання
Упорядкування відносин між суб’єктами господарської діяльності та органами державної влади, на які покладено функції контролю за станом зрошуваних та осушуваних земель .
Витрати відсутні
Інтереси громадян
Покращення показників екологічної безпеки
Витрати відсутні
 
7. Обґрунтування строку дії регуляторного акта.
Пропонований регуляторний акт розрахований на довгострокову дію і набирає чинність від дня опублікування. Строк дії акта буде залежати від чинності законодавчих актів України щодо державної системи моніторингу довкілля або внесення змін до них.
 
8. Визначення показників результативності акта.
Виходячи з цілей державного регулювання, встановлено наступні показники результативності регуляторного акта:
кількість проведених органом виконавчої влади, що впроваджує регуляторний акт, перевірок об’єктів що здійснюють моніторинг стану зрошуваних та осушуваних земель;
кількість скарг від суб’єктів господарювання на неправомірні дії відповідальних осіб під час проведення моніторингу стану зрошуваних та осушуваних земель;
кількість випадків недотримання органом виконавчої влади, що впроваджує регуляторний акт, його основних положень (при повторному і періодичному відстеженнях);
кількість виявлених порушень за результатами проведення моніторингу стану зрошуваних та осушуваних земель;
рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб про основні положення акта.
Цей регуляторний акт не впливає на розмір надходжень до державного та місцевих бюджетів. Введення регуляторного акта в дію не вимагає від суб’єктів господарювання додатково коштів та часу для виконання його вимог. Інформування суб’єктів господарювання передбачається здійснити у ході оприлюднення проекту акта на офіційному сайті Мінприроди та Держводагентства, а після прийняття та державної реєстрації його буде опубліковано в Офіційному віснику і на сайті Верховної Ради України.
 
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регуляторного акта.
Відстеження результативності регуляторного акта буде проводитися відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта».
Як цільова група розглядатимуться підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Державного агентства водних ресурсів України.
Базове відстеження регуляторного акта буде здійснюватися Мінприроди до набрання чинності цим актом на підставі аналізу та систематизації інформації, яка надходитиме від зацікавлених громадян, установ та організацій.
Повторне відстеження буде проведено через рік після набрання чинності актом, але не пізніше, ніж через два роки. Повторне відстеження результативності регуляторного акта проводитиметься шляхом порівняння результативності показників, визначених під час проведення базового відстеження.
Періодичне відстеження здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження. Установлені кількісні та якісні значення показників результативності акта порівнюватимуться із значеннями аналогічних показників, встановлених під час повторного відстеження.
Прийняття проекту акта сприятиме підвищенню ефективності здійснення моніторингу зрошуваних та осушуваних земель, забезпечення  раціонального використання земельних і водних ресурсів.